KPN bezuinigt bij onderdeel mobiele consumentenmarkt

24 januari 2013 door in Algemeen en KPN.

kpn-dakAls er één branche is waarin de ontwikkelingen elkaar snel opvolgen dan is het wel die van de mobiele telefonie/internet. Eerder schreven we al over Samsung, waar stilstaan achteruitgang betekent en dat geldt natuurlijk ook voor KPN. Om aansluiting te houden bij de concurrentie kondigde Jesper Eriksen, directeur van de afdeling Consumer Mobile, kostenbesparingen aan bij zijn divisie en dat kost ook arbeidsplaatsen. Vorige week bracht The Wall Street Journal ook naar buiten dat AT&T misschien interesse heeft in een overname van KPN.

“Ons marktaandeel in de mobiele markt voor consumenten staat onder druk”, schrijft Jesper Eriksen volgens De Telegraaf in een interne memo. “Op dit moment zijn, in vergelijking met onze concurrenten, onze operationele kosten te hoog en is de snelheid waarmee we ons aanpassen aan en anticiperen op de markt te laag. We bevinden ons als KPN en Consumer Mobile dus in een cruciale fase.” Eriksen was eerder verantwoordelijk voor de reorganisatie van het onderdeel KPN Consumenten Thuis.

Arbeidsplaatsen

Door het innovatietempo te verhogen en de kosten te verlagen, moet er geld vrijkomen om in kwaliteit te investeren. Eén en ander houdt in dat ook het aantal arbeidsplaatsen afneemt. Het is nog niet bekend hoeveel arbeidsplaatsen er verdwijnen of op welke afdelingen. Begin februari zal KPN hierover de Ondernemingsraad inlichten. Deze ontslagronde maakt onderdeel uit van een in april 2011 aangekondigde reorganisatie waarbij tussen 2011 en 2015 zo’n 4.000 tot 5.000 banen moeten verdwijnen. Afgelopen vrijdag kreeg het personeel te horen dat deze ontslagronde eind 2013 afgerond moet zijn.

Concurrentie

Eriksen erkent de voorsprong van de concurrentie. Vodafone en T-Mobile zijn de belangrijkste mededingers op de markt. Deze aanbieders beschikken over een internationaal netwerk waardoor zij goedkoper kunnen inkopen én voordeligere bundels voor het buitenland kunnen aanbieden. Om weer marktaandeel terug te winnen op de mobiele consumentenmarkt en een voorsprong te nemen op T-Mobile, Vodafone en Tele2, begon KPN vorige week als eerste met de uitrol van 4G-diensten.

Overnamegeruchten

Vorige week meldde The Wall Street Journal dat AT&T, de grootste telefonieprovider in Amerika, plannen heeft om over de grenzen uit te breiden en daarbij belangstelling heeft voor aanbieders in Duitsland, Engeland én Nederland, lees KPN. Er bestaan vriendschappelijke contacten tussen directeuren van AT&T en het Mexicaanse América Móvil, met 28% de grootste aandeelhouder van KPN, dus het is zomaar mogelijk dat er een basis is voor de geruchten. Een eventuele overname zou dit jaar al plaatsvinden. KPN gaat niet in op overnamegeruchten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
4G, wat betekent dat voor jou?

De veiling van frequenties voor mobiele telefonie en internet bracht met 3,8 miljard euro een leuk centje op voor de...

Sluiten