Nieuwe KPN abonnementen goed ontvangen, omzet onder druk

26 oktober 2017 door in KPN.

Kartaalcijfers KPN 3e Kw 2017 sim onlyKPN presenteert vandaag haar cijfers over het derde kwartaal van 2017. De onderneming biedt voor consumenten en in ook de zakelijke markt nieuwe abonnementen aan, die goed zijn ontvangen. Toch staat de omzet onder druk.

De CEO van KPN, Eelco Blok, is positief gestemd ondanks een daling in de omzet en EBITDA. Een daling volgens verwachting meent hij. De marktleider voelt de gevolg van de nieuwe Roam Like at Home regels in de EU. Desondanks zijn de resultaten van de nieuwe abonnementen positief en zorgden zij voor een toestroom van nieuwe abonnees. Het vereenvoudigingsprogramma uit 2016 gaat voorspoedig. De provider wist dit jaar al 95 miljoen te besparen en dat is zelfs boven de verwachting. Het derde kwartaal van KPN staat ook in het teken van duurzaamheid. De onderneming werd zelfs uitgeroepen tot Industry Leader door de Dow Jones en het CBP rekent de onderneming tot de 5 procent ondernemingen in de wereld die klimaat leider zijn.

Financiële cijfers derde kwartaal KPN

Van een afstand gezien,” zoals CEO Eelco Blok dat aangeeft in het persbericht, heeft de sim only provider een lastig derde kwartaal achter de rug. De omzet daalde 6,6 procent jaar op jaar naar 1,6 miljard euro en de EBITDA daalde ruim 9 procent ten opzichte van vorig jaar (603 miljoen euro). De provider zag de positieve cijfers uit de consumenten markt door negatieve cijfers uit de Zakelijke markt dalen. Investeringen kwamen dit kwartaal lager uit dan in hetzelfde kwartaal in 2016 vanwege een andere investeringsfasering.

KPN voelt de impact van Roam Like at Home sinds 1 juni. Vanaf die datum kan iedere EU burger binnen de EU bellen, smsen en internetten vanuit de bundel. Het gevolg hiervan is, dat mobiele data gebruikt in binnen de EU flink steeg in de zomervakantieperiode. Zoals verwacht ziet de onderneming daarvan de impact terug in de financiële resultaten van dit kwartaal.

Positieve cijfers consumentenmarkt

De Nederlandse marktleider had een goed derde kwartaal als je kijkt naar de consumentenmarkt. De nieuwe sim only en telefoon abonnementen werden positief ontvangen en het aantal klanten steeg. De ARPU per huishouden groeide bijna 5 procent. Steeds meer mobiele abonnees nemen daarnaast ook andere diensten van de provider af, 62 procent ten opzichte van 53 procent in Q3 2016. Een andere belangrijke indicator is de klanttevredenheid. In de consumentenmarkt is men steeds meer tevreden over KPN en de NPS van de onderneming stijgt naar +14 ten opzichte van +9 in het derde kwartaal van 2016.

Onze nieuwe abonnementen hebben in het derde kwartaal geleid tot sterke operationele resultaten in Consumentenmarkt. Klanten waarderen de keuzevrijheid die we ze bieden en de eerste resultaten om aanvullende content-pakketten te verkopen zijn bemoedigend,” aldus Eelco Blok.

KPN leidend in duurzaamheid

De Nederlandse marktleider is niet alleen marktleider in Nederland. Op het gebied van duurzaamheid is KPN nu officieel de Industry Leader. Blok is trots en meldt hierover het volgende:

Onze inspanningen op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen zijn niet onopgemerkt gebleven. Ik ben er dan ook zeer trots op dat we onlangs door de Dow Jones Sustainbility Index zijn uitgeroepen tot meest duurzame telecombedrijf ter wereld.

KPN heeft aangekondigd dat Maximo Ibarra de nieuwe CEO van het bedrijf wordt. Ibarra volgt Eelco Blok op. Blok heeft er nu twee termijnen als CEO van KPN opzitten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Nog meer voordeel bij Simyo Compleet met KPN Internet

Simyo klanten met Vast Internet van KPN kunnen nu nog meer voordeel krijgen bij de voordelige sim only provider. Vanaf...

Sluiten