Kleine providers in de fout met klantgegevens

16 oktober 2013 door in Algemeen en Mobiel internet.

Mobile_phoneVeel privacy-aangelegenheden zijn in Nederland bij wet geregeld. Dat geldt ook voor het bewaren van gegevens rond ons telefoniegebruik. De Wet bewaarplicht telecommunicatiegegevens ziet erop toe dat providers geen ongeoorloofde dingen met de gegevens doen. Bij de drie grote aanbieders gaat het goed, maar de kleine(re) bleken vaak in overtreding te zijn blijkt uit een onderzoek van het Agentschap Telecom.

In april 2012 rondde het Agentschap Telecom (AT), onderdeel van het ministerie van Economische Zaken, een onderzoek af naar naleving van de wettelijk bewaarplicht. Het rapport is in de publiciteit gekomen nadat Bits of Freedom, een burgerrechtenbeweging op digitaal gebied, een beroep deed op de Wet Openbaarheid van Bestuur. Er werden 229 aanbieders onderzocht en met name de kleine(re) providers voldoen niet aan de regels die gelden voor het bewaren en gebruiken van de data die wij met ons bel- en mailgedrag produceren. Bijna een kwart gebruikt de gegevens voor andere doeleinden dan wettelijk is toegestaan, bijvoorbeeld voor marketingactiviteiten. Als het gebruik van gegevens wel wettelijk is toegestaan, is daar ook toestemming van de klant voor nodig. In 36 procent van de gevallen ontbrak die toestemming. Tien procent van de aanbieders bewaart de bel- en mailgegevens te lang. Bits of Freedom geeft aan dat het over heel gevoelige gegevens gaat die een heel nauwkeurig beeld over het persoonlijk leven van klanten geven.

Bewaarplicht

De telecombedrijven moeten onder andere begin- en eindtijd van gesprekken, locaties van mobiele telefoons, namen en nummers van betrokken abonnees, e-mailadressen, het IP-adres en de datum en het tijdstip van inloggen en uitloggen bewaren. Voor e-mailgegevens geldt een bewaartermijn van zes maanden en voor belgegevens een jaar. De inhoud van gesprekken en mails wordt niet opgeslagen. Hier en daar verliep naleving van de regels dus niet helemaal zoals gewenst. Het Agentschap Telecom verricht nu een vervolgonderzoek. Als bedrijven misbruik blijven maken van gegevens, kunnen ze boetes verwachten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Vodafone maakt het makkelijk

Daar stond hij dan, in de regen met een telefoon die het niet meer deed omdat de simkaart geblokkeerd was....

Sluiten