Kijk voor je!

20 september 2013 door in Mobiel internet.

campagneverkeerAfgelopen maandag startte op initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu een campagne waarmee automobilisten en fietsers worden gewezen op de risico’s van handmatig gebruik van de smartphone in het verkeer. Ook de grote telecomaanbieders steunen deze campagne die in het najaar van 2013 loopt.

Houd in het verkeer je aandacht op de weg en niet op je smartphone. Dat is de boodschap van de actie, met andere woorden; kijk  voor je! Met radio- en televisiespots, mottoborden en ondersteunende activiteiten van verkeersveiligheidsorganisaties én KPN, T-Mobile en Vodafone probeert het ministerie meer bewustzijn te creëren rond het gebruik van de smartphone in het verkeer. Zo zal bijvoorbeeld KPN aandacht aan deze campagne besteden via de social media kanalen en via tv-schermen in de winkels.

De smartphone wint aan populariteit en uit onderzoek blijkt dat Nederlanders fanatieke internetters zijn en dat voornamelijk mobiel doen. Het is duidelijk dat mensen steeds minder bellen en hun telefoon steeds meer gebruiken voor het updaten van hun socialmedia-platformen en het versturen van tekstberichten, ook op de fiets en in de auto. En laat nou onderzoek uitwijzen dat de risico’s op een verkeersongeval flink toenemen als iemand tijdens het rijden bezig is met het lezen of schrijven van tekstberichten op de telefoon. Fijn dat er onderzocht is wat iedereen al weet, maar het is net als met roken en vet eten, we kennen de risico’s, maar we doen het toch. De schatting is dat het gebruik van de smartphone in het verkeer jaarlijks enkele tientallen doden tot gevolg heeft en dat zijn er enkele tientallen te veel.

 1 op de 3

“Eén op de drie Nederlandse automobilisten zegt wel eens achter het stuur de smartphone te gebruiken. En iedereen kent wel die fietsende jongeren die slingerend een sms lezen of toch nog even dat berichtje willen versturen”, zegt minister Schultz van Haegen, “Met deze campagne willen we mensen stimuleren niet met de smartphone in de hand aan het verkeer deel te nemen.” In de tweede helft van oktober richt de campagne zich, met hulp van jongerenverkeersorganisatie TeamAlert, aanvullend op fietsende jongeren.

Deze campagne richt zich op het vasthouden van de telefoon in de auto en op de fiets, maar ik denk dat ook het handsfree bellen enorm afleidt en daarom aan banden gelegd mag worden. Wat vind jij?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
4G-netwerk T-Mobile in november actief

Na KPN en Vodafone is T-Mobile de derde provider die een 4G-netwerkt uitrolt. Op maandag 18 november gaan alle klanten...

Sluiten