Hoe verandert 4G de markt?

8 februari 2014 door in Mobiel internet.

AppsKPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2 legden eind 2012 veel euro’s neer voor de frequenties die een 4G-netwerk mogelijk maken. KPN is al vergevorderd met de uitrol. Vodafone is begonnen met het activeren van het nieuwe netwerk en landelijke dekking staat voor april 2015 gepland. T-Mobile biedt nu 4G-dekking in Midden-Nederland en de tweede helft van 2015 is dat landelijk. Nieuwkomer Tele2 geeft geen inzicht in de planning maar activering van hun netwerk wordt dit jaar verwacht. Maar wat betekent 4G voor de gevestigde namen op de telecommarkt?

Al eerder schreven we op Vergelijk Sim Only over de mogelijk financiële gevolgen op de lange termijn van de grote investeringen die nodig zijn voor het activeren van een 4G-netwerk. Maar wat zijn de gevolgen van het steeds snellere mobiel internet, nieuwe aanbieders en alternatieve diensten als WhatsApp en Skype voor de gevestigde orde en hun (traditionele) bedrijfsmodel? Deloitte zette het op een rij.

Meer data

Zoals in de inleiding als is aangegeven kent Nederland drie mobile network operators (mno). Daarnaast zijn er 67 mobile virtual network operators (mvno). Deze operators samen verzorgen het verkeer van 22 miljoen mobiele apparaten en daarvoor is 4G een voorwaarde om concurrerend mee te blijven draaien in de mobiele markt. De huidige ontwikkelingen vragen veel van de marktpartijen en het is dan ook belangrijk dat zij met de ontwikkelingen meebewegen. KPN en Vodafone doen dat door hogere internetsnelheden en grote databundels aan te bieden. Deze bundels worden aangeboden met onbeperkt spraak- en smsgebruik, maar de verschuiving van de focus naar data is duidelijk. T-Mobile sorteerde ook voor op meer dataverbruik door een databundel van 10 GB aan te gaan bieden en de provider claimt ook het 4G-netwerk voor alle klanten beschikbaar te stellen zonder extra kosten. De providers proberen dus in te spelen op de immer toenemende dataconsumptie.

Nieuwe aanbieder

Tele2 heeft het voordeel dat het een nieuwkomer is op de mno-markt en dus niet hoeft mee te bewegen van de oude naar de nieuwe situatie. Een tweede voordeel is dat ze al sinds 2001 in Nederland actief zijn als virtuele aanbieder en daardoor goed bekend zijn met de lokale markt, al beschikken over een klantenbestand én een volledig ingerichte organisatie en landelijk verkoopnetwerk hebben. Tele2 heeft daarmee een goede uitgangspositie om een serieuze concurrent voor de gevestigde namen te worden. De bijbehorende ambities hebben ze al.

Alternatieve diensten

Een bekende ontwikkeling is die van de verschuiving van mobiele spraak en sms naar het gebruik van gratis innovatieve over the top(ott)-diensten als WhatsApp, Skype en YouTube. Deze diensten worden via internet rechtstreeks aan de gebruiker aangeboden, maar vragen wel extra snelheid en capaciteit en dus investeringen van de operators die aan de andere kant door deze diensten hun traditionele inkomsten uit spraak en sms zien verdwijnen.

De alternatieve diensten zorgen door de ononderbroken en gelijktijdige consumptie van kwalitatief hoogwaardige content voor extra druk op het netwerk met het risico op netwerkcongestie of zelfs een uitval. Daar zit geen enkele operator op te wachten en zij gaan dus extra investeren.

Door deze ontwikkelingen worden de telecomproviders steeds meer een netwerkleverancier in plaats van een dienstenaanbieder waarbij ze wel het voordeel hebben dat er een betalingsrelatie met hun klanten blijft, waarbij het de vraag blijft of die allemaal samen de benodigde investeringen goed maken. Netwerkoperators doen er goed aan om samen te werken met de ott-aanbieders waardoor ze een voorkeursmerk kunnen worden van de gebruikers van de diensten. Een voorbeeld daarvan is  bijvoorbeeld T-Mobile die bundels combineert met Deezer Music.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Onbeperkte belbundels sterk in opkomst

Onderzoek mobiele vergelijkingssite laat toenemende populariteit onbeperkt bundels zien PERSBERICHT - EDE - Consumenten kiezen steeds vaker voor onbeperkte bel-,...

Sluiten