Groei Sim Only abonnementen treft alleen prepaid

24 augustus 2016 door in Algemeen.

Sim onlyOnderzoeksresultaten tonen aan dat de forse stijging in sim only abonnementen sinds 2012, bijna geheel uit het marktaandeel van prepaid aansluitingen is behaald. Het aantal abonnementen in combinatie met telefoon blijft stabiel.

Het Telecompaper Consumer Panel onderzoekt de telecombranche doorlopend. In de periode tussen Q3 2012 en Q2 2016 heeft het onderzoeksbureau meer dan 213.000 consumenten in Nederland ondervraagd. Consumenten in de leeftijd van 12 tot 80 jaar.

Onderzoeksresultaten

Het onderzoeksbureau merkt dat meer en meer Nederlandse consumenten voor een sim only abonnement kiezen. Terwijl je verwacht dat de stijging ten koste gaat van abonnementen met een toestel, blijkt dat niet het geval. Alleen prepaid lijdt onder de stijging. Het onderzoek signaleert een aanhoudende stijging sinds 2012.

Telecompaper meet vanaf 2012 aanhoudende groei. Belde aan het begin van 2014 bijna een kwart van de Nederlanders via sim only (22%) nu is het aandeel al meer dan één derde. In Q2 van 2016 steeg het marktaandeel naar 36% van alle mobiele aansluitingen.

Gevolgen stijging sim only

Het blijkt dat aanbieders zoals bijvoorbeeld Simyo, erg veel prepaid gebruikers weten te verleiden afscheid te nemen van prepaid. Ze bieden vaak aantrekkelijke sim only abonnementen met betere tarieven en voorwaarden.
De opvallendste conclusie het onderzoek van Telecompaper is dan ook niet vreemd. Het blijkt namelijk dat de groei van het aandeel sim only abonnementen vrijwel in zijn geheel ten koste gaat van het marktaandeel prepaid.

Daling prepaid aansluitingen

Het onderzoek laat tot en met Q2 2016 een stijging zien in sim only abonnementen van 12%. In dezelfde periode is het aantal prepaid aansluitingen gedaald met 9%.

Als verklaring voor de stijgende populariteit, die ten koste gaat van prepaid, geeft Telecompaper de lage abonnementskosten van veel sim only abonnementen. Zij bieden relatief lage tarieven voor mobiel internetten, sms’en en bellen in vergelijking tot prepaid. Een andere reden ligt in de wijzigingen van geldigheid voor het prepaid beltegoed. Dat heeft er voor gezorgd dat veel gebruikers van prepaid kaarten een abonnement hebben afgesloten.

Telefoonabonnementen stabiel

Vreemd genoeg heeft de groei van sim only abonnementen zo goed als geen invloed op de abonnementen in combinatie met toestel. Statistisch gezien laat het onderzoek wel een dalende trend zien. Sinds 2012 is het aantal abonnementen met telefoon 3% gedaald. Een dalende trend die recent werd bevestigd door KPN. De provider merkte dat steeds minder mensen een telefoonabonnement voor 1 jaar afsluiten en biedt deze contractsduur alleen nog maar als sim only aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
T-Mobile haakt goed in op Olympische Spelen

Afgelopen weekend had T-Mobile een leuke Olympische inhaker, die ook de komende dagen nog altijd erg relevant voor je kan...

Sluiten