Consumentenbond in actie tegen afronden

1 maart 2014 door in Algemeen.

Banner_afrondenVorig jaar vroeg de Consumentenbond aandacht voor de houdbaarheid van beltegoed, of beter gezegd het gebrek aan houdbaarheid. Nu vraagt de bond minister Kamp van Economische Zaken om het afronden van mobiele gesprekken op minuten aan te pakken. Afronden op seconden moet de norm worden en consumenten wordt gevraagd de actie  te steunen.

De telecomaanbieders hanteren twee manieren van afronden. De eerste minuut wordt altijd volledig in rekening gebracht, of er nou 5 of 59 seconden wordt gebeld, de tijd boven de minuut wordt wel afgrond op seconden. Dit gebeurt bij 35 procent van de abonnementen. De tweede manier is dat alle gesprekken op hele minuten naar boven worden afgerond. Dit geldt voor 51 procent van de abonnementen. In het eerste geval worden er 18 procent meer belminuten in rekening gebracht en bij het tweede loopt dat op tot dertig procent. Consumenten zijn daardoor eerder door hun bundel heen dan je zou verwachten op basis van het aantal aangeschafte belminuten. Ze gaan dan ook meer betalen, omdat de kosten van belminuten buiten de bundel veel hoger zijn dan binnen de bundel.

Overzicht_hoe_providers_afronden_v2

Seconden

Sinds 1 januari 2013 zijn providers verplicht tenminste één mobiel abonnement aan te bieden dat afrekent per seconde. Nadeel is dat het geen vereiste is om ook dergelijke abonnementen via ‘dochtermerken’ aan te bieden. Zo kunnen providers als Ben (eigendom T-mobile), hollandsnieuwe (eigendom Vodafone) en Hi (eigendom KPN) zonder problemen abonnementen verkopen die toch afronden op minuten. Volgens de Consumentenbond zijn deze seconde-varianten echter nauwelijks te vinden of er gelden allerlei beperkingen waardoor ze erg onaantrekkelijk zijn. Alleen bij Ziggo, nieuwkomer op de mobiele telefoniemarkt, worden alle abonnementen per seconde afgerekend.

Standaard

Telfort en Tele2 reageerden door te stellen dat het afronden voor veel consumenten geen issue is. De providers stellen dat voor hun klanten een voordelig maandbedrag en een laag starttarief zwaarder wegen. De Consumentenbond pleit ervoor dat afronden op seconden de standaard wordt. Bart Combée, directeur Consumentenbond: “We roepen de providers en politieke beslissingmakers op om afronden op seconden de standaard te maken. Consumenten vragen we om onze actie te steunen, en hun reacties en ervaringen met #afronden te delen op Facebook, Twitter en onze website om zo samen een vuist te maken.”

Is het afronden een issue voor jou of wordt de prijs van jouw abonnement meer bepaald door je databundel dan de belminuten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Straks alleen datagebruik betalen bij Tele2?

Deze week vond in Barcelona het Mobile World Congres plaats. Hier komt alles wat iets betekent binnen de wondere wereld...

Sluiten