Compensatie telecomstoring: uitdaging providers

21 maart 2013 door in KPN en T-Mobile en Vodafone.

storingAl langer speelt de wens bij de overheid om consumenten te beschermen tegen de willekeur bij het compenseren van schade bij grote telefoniestoringen. Begin maart liep het overleg tussen Economische Zaken (EZ), KPN, T-Mobile en Vodafone over een standaard compensatieregeling vast. Minister Henk Kamp wil nu een en ander vastleggen in een wet.

Minister Kamp en de Consumentenbond pleiten voor het in de algemene voorwaarden opnemen van een transparante compensatieregeling, waardoor voor zowel providers als consumenten duidelijk is wat er moet gebeuren na grote storingen voor mobiele en vaste telefonie. Het gaat dan om storingen, waardoor het langere tijd niet mogelijk is om te bellen, sms’en en mobiel te internetten, zoals bij de Vodafone storing in april 2012 of tijdens een recentere storing bij KPN in Amsterdam Centrum en –Zuid.

Onderling

Vorig jaar maakten KPN, T-Mobile en Vodafone al afspraken om gebruik te maken van elkaars netwerk bij ernstige verstoringen. De politiek zou ook graag zien dat er in onderling overleg een compensatieregeling tot stand komt, maar daar lijkt het vooralsnog niet op. Begin maart liep het overleg met de grote providers daarover vast. Over de reden van het vastlopen zijn geen mededelingen gedaan. EZ komt nu zelf op korte termijn met een compensatievoorstel, maar wetgeving is op z’n vroegst in 2014 te verwachten.

Uitdaging

Voor grote stroomstoringen zijn met de aanbieders al compensatie-afspraken gemaakt. Vodafone geeft, als één van de grote providers, aan open te staan voor een standaard compensatie, maar ziet ook uitdagingen. “Het is niet vergelijkbaar met de energiesector. Daar is er wel of geen stroom. Wij hebben soms last van minder dekking of het uitvallen van bepaalde diensten”, aldus een woordvoerder. “Het is dus complexer dan bij stroomstoringen, maar we willen onze klanten graag laten weten waar ze aan toe zijn. Dat is ook voor ons handig, dan hoeven wij niet bij elke storing na te denken over een compensatie.”

Wat denk jij? Gaan de grote providers de uitdaging uiteindelijk toch aan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Sim only en prepaid winnen aan populariteit

Uit cijfers van Telecompaper blijkt dat sim only-abonnementen steeds populairder worden, met name bij smartphonegebruikers. Naast sim only wordt ook...

Sluiten