*bliep is failliet en maakt doorstart

8 juli 2015 door in Algemeen.

bliepProvider *bliep is op maandag 6 juli failliet verklaard door de rechtbank in Amsterdam. Het jongerentelecommerk wordt overgenomen door het Belgische Artilium voor het bedrag van 190.000 euro. Zo gaat het 21.000 klanten tellende *bliep een doorstart maken. 

Overname
Artilium is een bedrijf dat software ontwikkelt voor beheerders van virtuele providers. Het bedrijf legt via dochterbedrijf United Telecom een bedrag van 190.000 euro neer voor *bliep en neemt daarbij een aantal onbetaalde rekeningen over. Deze onbetaalde rekeningen vereisen bij elkaar 205.000 euro. In de loop van 2016 en 2017 zullen deze schulden ingelost worden.

Tegen Tweakers zegt *bliep-woordvoerder Edwin van Dongen dat er voor klanten niets aan de dienstverlening of producten zal veranderen. De dienstverlening draait normaal door. Aan het product verandert er niets.”

*bliep
De sim-only aanbieder *bliep werd in mei 2012 opgericht met steun van de Telegraaf Media Group. In 2013 werd *bliep volledig zelfstandig. De provider richt zich van begin af aan vooral op jongeren. In den beginne kon je voor vijftig cent per onbeperkt internetten, al dan wel met een lagere snelheid. Deze prepaid-bundel kon je elke dag aan en uit zetten.

In april van dit jaar wisselde *bliep het T-Mobile-netwerk in voor dat van Tele2. Daarbij moest er een datalimiet gehanteerd worden. Deze is op 67 MB komen te liggen, wat neerkomt op 2 gigabyte per maand. Voor 25 cent krijg je nu 10 mb.

De provider moest wel. “Het was of *bliep duurder maken, of een datalimiet hanteren.” Gekozen werd voor het laatste, omdat deze optie voor 90 procent van de gebruikers het voordeligst uitpakt. “Zij blijven namelijk binnen de datalimiet.”

Klantenbestand krimpte
Toch was niet elke gebruiker zo blij met die verandering. *bliep zag haar klantenbestand dan ook voor de helft krimpen. Maar, zo zegt CEO Bart Weijermans van Artilium, dat is niet de reden voor de grote problemen van de laatste maanden. “Een klantenaantal van 21.000 is een te smalle basis, dus we gaan goed naar de formule kijken.” Volgens Weijermans is de overname pas in de afgelopen dagen gerealiseerd.

Anderhalf jaar geleden lag het klantenaantal nog op meer dan 50.000 klanten. De omzet op jaarbasis is 50.000 euro. Een korte berekening leert dat klanten gemiddeld per maand iets minder van 5 euro uitgeven.

Bij de overname gaan enkele operationele medewerkers ‘mee’. De oorspronkelijke oprichters zullen niet meer bij de dagelijkse leiding betrokken zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Robin Mobile presenteert nieuwe diensten en producten

Robin Mobile heeft een aantal nieuwe producten en diensten gepresenteerd. Met Robin Junior, de twee nieuwe 4G-producten en met Need...

Sluiten