App-markt kent twee gezichten

23 september 2013 door in Mobiel internet.

appsUit het ene onderzoek blijkt dat het downloaden van apps nog immer populair is en dat ook volgend jaar nog stijgende cijfers worden verwacht. In mei van dit jaar noteerde Apple vijftig miljard unieke downloads in vijf jaar tijd, dus lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Een ander onderzoek laat zien dat veel apps in de app-winkels van Apple, Google en Microsoft nauwelijks worden gebruikt en dat ontwikkelaars er dus nauwelijks iets aan verdienen.

Eerder dit jaar schreven we over de app-markt als booming business. Onderzoeksbureau Gartner deed opnieuw onderzoek en voorziet voor 2013 en 2014 nog een stevige groei in aantal downloads, maar daarna is de rek er een beetje uit. In 2013 verwacht het bureau dat er wereldwijd 102 miljard apps worden gedownload, wat een waarde van zo’n 19 miljard euro vertegenwoordigt. Voor de beeldvorming, in 2012 werd er 64 miljard keer een app  aangeschaft, goed voor zo’n 13 miljard euro. Van de downloads in 2013 is 91 procent een gratis app. De stijgende lijn zal ook in 2014 nog doorzetten, maar zal in de jaren daarna afvlakken. Gartner verklaart de verwachte vertraagde groei als volgt; gebruikers ontdekken en proberen apps uit. Na verloop van tijd blijven ze de applicaties die goed bevallen gebruiken en zullen minder vaak nieuwe apps downloaden. iOS- en Android zijn de grootgrutters in appland, in 2017 tekenen zij wereldwijd voor negentig procent van de downloads.

Betaalde apps

Het aantal gratis apps groeit door de jaren heen. In 2012 was 89,6 procent gratis, in 2013 loopt dat op naar 91 en de verwachting is dat het in 2015 93 procent is. Toch blijkt dat men best wil betalen voor een app als deze zijn nut heeft bewezen. Dat geldt ook voor in-app aankopen. Als de doorgaans gratis te downloaden app bevalt, wil de gebruiker best betalen voor bijvoorbeeld extra mogelijkheden of een versie zonder reclame. Maar ook hier voorziet Gartner dat het aantal aankopen in 2013 en 2014 nog flink zal groeien om daarna eveneens af te vlakken.

Weinig gebruikt

Uit het bovenstaande lijkt het dus nog steeds booming business, zeker als je ervan uitgaat dat er elke dag zo’n 2.300 nieuwe applicaties verschijnen. Uit een onderzoek van Stardust blijkt dat echter veel apps in de App Store, Google Play of Windows Phone een kwijnend bestaan leiden. Ze worden nauwelijks gedownload en er komen er ook geen updates. Voor iOS-apps geldt dat voor 65 procent, van de Windows Phone-apps wordt 69 procent nagenoeg niet gebruikt en in Google Play ‘staat’ 41% te verstoffen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Kijk voor je!

Afgelopen maandag startte op initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu een campagne waarmee automobilisten en fietsers worden gewezen...

Sluiten