Agentschap Telecom: aanpak storingen moet beter

3 juli 2013 door in Algemeen en Mobiel internet.

storingHet Agentschap Telecom, onderdeel van het ministerie van Economische Zaken, maakte vorige week bekend dat storingen in het telefoon- en/of internetverkeer vaak worden veroorzaakt door de uitval van energie en ICT. Telecombeheerders houden onvoldoende rekening met deze risico’s. Het vaststellen en vastleggen van maatregelen om de continuïteit te borgen moeten dan ook meer aandacht krijgen.

Het Agentschap Telecom (AT) bracht vorige week het jaarbericht ‘Staat van de Ether 2012’ uit. In dit jaarbericht wordt ingegaan op actuele trends en ontwikkelingen op het gebied van telecommunicatie. Een belangrijk punt dat naar voren kwam, is dat aanbieders van openbare communicatiediensten en –netwerken te laks zijn met het maken van een continuïteitsplan. 

Continuïteit

Sinds juni 2012 zijn genoemde aanbieders verplicht om grotere storingen te melden bij het Loket Meldplicht Telecomwet. Het gaat dan om storingen waarbij overlast is voor veel klanten, een vitale dienst of sector wordt getroffen of als het alarmnummer 112 uitvalt. In de tweede helft van 2012 waren er 23 meldingen. “De 23 meldingen van grote telefoon- of internetstoringen maken duidelijk dat de maatschappij ook moet nadenken over alternatieven bij uitval. Bij een omvangrijke storing kunnen veel bedrijven en personen hun werk niet doen en ontstaat er economische of maatschappelijke schade”, aldus het AT. De storingen zijn vaak het gevolg van stroomuitval of ICT-fouten. Om uitval van netwerken te voorkomen zijn aanbieders sinds 1 januari 2013 verplicht om maatregelen ter voorkoming vast te leggen in een continuïteitsplan. Het AT onderzocht in oktober vorig jaar 500 aanbieders van openbare communicatiediensten en –netwerken. Van deze groep beschikte 26 procent over een plan. Van de grote aanbieders gold dit voor 77 procent. Uiteraard vindt het AT het ongewenst dat veel aanbieders nog onvoldoende in beeld hebben hoe ze de voortgang van hun netwerken en diensten moeten waarborgen en gaat erop toezien dat een en ander op korte termijn in orde komt. Vodafone reageerde door te laten weten dat ze voldoen aan de wet- en regelgeving en daarbij rekening houden met een grootschalige stroom- of ICT-uitval.

Regional roaming

Eerder drong het ministerie van Economische Zaken al aan op een oplossing voor grote storingen in Nederland. KPN, Vodafone en T-Mobile gaan deze zomer uitgebreid testen en dan moet het eind dit jaar mogelijk zijn dat deze telecomproviders bij grote storingen elkaars bel- en sms-verkeer overnemen. Het overnemen van dataverkeer wordt nog onderzocht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
4G: KPN vordert gestaag, Vodafone en T-Mobile volgen

De nieuwe standaard voor internet, 4G, is via KPN inmiddels in de helft van Nederland beschikbaar. Vodafone sorteert voor op...

Sluiten