36 procent gebruikers mobiele telefoon verrast door hoge kosten

4 juni 2013 door in Algemeen en Mobiel internet en Sim Only.

Bill shockRobin Mobile, de nieuwe speler op de mobiele telefoniemarkt, liet Motivaction onderzoeken hoe duizend consumenten de mobiele telefoniemarkt ervaren. Gebrek aan transparantie, met name als het gaat om tarieven, blijkt aan de orde van de dag.

Ruim een derde van de ondervraagden, 38 procent, geeft aan regelmatig niet voldoende te hebben aan het tegoed wat hun bundels bieden. Veel providers bieden applicaties aan waarmee je inzicht krijgt in de status van je beltegoed, maar het blijft voor veel consumenten lastig om vooraf in te schatten hoeveel ze gaan bellen, sms’en en/of internetten. Hierdoor komt het vaak voor dat er tegoed overblijft of dat ze juist buiten de bundel gaan, wat dan voor onverwacht hoge kosten zorgt. Voor 36 procent betekent dit dat ze een hogere rekening van verwacht krijgen gepresenteerd, bij ruim 200 mensen leidt dit meteen tot frustraties. Een ander deel van de respondenten, 18 procent, heeft er geen idee van dat ze wel eens meer betalen.

Belangrijk

Uit het onderzoek blijkt ook dat de mobiele telefoon voor veel gebruikers niet meer is weg te denken uit het dagelijks leven, 35 procent voelt zich niet compleet zonder telefoon, 29 procent checkt ieder uur of de mobiel nog wel in zak of tas zit en 17 procent voelt zich eenzaam zonder telefoon. Bij 36 procent ligt de mobiel op het nachtkastje zodat ook in bed de mail nog even gecheckt kan worden. Die afhankelijkheid stelt ook eisen. Consument verlangen op de eerste plaats een kwalitatief goed netwerk. “Het verbaast me totaal niet dat de netwerkkwaliteit als belangrijkste punt naar voren komt. Consumenten vertrouwen voor steeds meer zaken op hun mobiele telefoon. Dat gaat verder dan alleen maar bereikbaar zijn. De mobiele telefoon wordt steeds meer gebruikt voor zaken als bankieren, parkeren, e-mail, nieuws, social media en andere alledaagse en soms noodzakelijke handelingen. Zonder een goede dekking is dat niet altijd mogelijk”, licht Wilfred Rottier, CEO en oprichter van Robin Mobile toe. Geen datalimieten/onbeperkt mobiel internet scoort een tweede plaats en als derde wens zien consumenten (langlopende) contracten liever verdwijnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Politiek wil richtlijnen voor telecomaanbieders

Houdbaarheid van beltegoed, compensatie bij storingen en abonnementstarieven; het zijn onderwerpen die de aandacht hebben van de politieke partijen in...

Sluiten